قزوین ؛

مرمت دو گنبدان در بخش طارم 

گنبدخانه‌های تاریخی روستای کلج طارم سفلی قزوین ساماندهی و مرمت می‌شود.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین؛  مدیر کل  میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گفت :  دو گنبدان  در شمال غربی  روستای کلج و در  نزدیک باغات زیتون منطقه و به فاصله ۵ متراز یکدیگر واقع شده‌اند که بر اساس شواهد باستان شناختی از آثار ارزشمند مربوط به دوران اسلامی هستند.

حضرتی ها افزود : این گنبدها  به لحاظ مکان قرارگیری و سبک معماری بنا دارای  ارزش‌های تاریخی زیادی هستند.

حضرتی با اشاره به آغاز مطالعات پیگردی و مراحل مرمتی این دو اثر ارزشمند تاریخی افزود: آوار برداری و انجام مراحل پیگردی برای دستیابی به بقایای اثر و آبراهه‌ها هم اکنون در حال انجام است و براساس مطالعات انجام شده بنا مربوط به دوران اسلامی، سده های ۴ و ۵ هجری و به احتمال زیاد دارای کاربری‌های آیینی بوده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استانگفت :  برای  ساماندهی محوطه، استحکام بخشی و مرمت بدنه‎های سنگی گنبدها، اجرای اندود گچ روی بدنه‌ها و بندکشی ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار اختصاص داده شده است.

 بنای تاریخی دو گنبدان کلج بخش طارم سفلی  هشتم دی ماه 1390  با شماره ۳۰۷۲۷ در فهرست آثار ملی  به ثبت رسیده‌ است..

بناهای دو گنبدان در پلان چهار گوش و با مصالح سنگ،گچ نیم کوب و گل ساخته شده و دارای سردابه است.

ارتفاع این بناها درحدود ۵/۳ متراست و سطوح داخلی دیوارهای آنها همانند چهار طاقی های موجود در گورستان قدیمی کلج با اندود گل و گچ پوشیده و کنج‎ها و زوایای داخلی با عناصر تزئینی گوشه سازی  و بر دیوارهای جانبی از داخل بنا طاقچه‌های کوچکی تعبیه شده است.

دیوارها با سنگ‌های تراش خورده چهارگوش و سقف نیز با استفاده از سنگ‌های لاشه ساخته شده و از ملات گچ نیم کوب جهت چسباندن مصالح به خوبی بهره برده‌اند.
انتهای پیام/.



مرمت دو گنبد تاریخی روستای کلج طارم سفلی 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.